GöteborgsNytt

Norsk man döms till livstids fängelse för dubbelmord i Göteborg

En bild som visar en vit och blå avspärrningstejp, med texten "POLIS AVSPÄRRAT" och "POLICE - DO NOT CROSS" i blå text. I bakgrunden syns en del av en vit polisbil suddigt.
Illustrationsbild: Trygve Finkelsen - Mostphotos

35‑årig man döms till livstids fängelse och utvisning efter dubbelmord i Lunden. Rätten avvisar självförsvar.

Annons

Domen mot 35‑årig norsk man

En 35‑årig norsk man har dömts till livstids fängelse för att ha skjutit två män till döds i en bil i stadsdelen Lunden i Göteborg, rapporterar SVT. Händelsen inträffade i början av september 2025.

Rättegång och dom

Tingsrätten fällde mannen för mord i två fall samt för grovt hot mot tjänsteman och grovt vapenbrott. Förutom livstids fängelse döms han till utvisning ur Sverige på livstid utan tidsbegränsning för återresa. Åklagaren har beskrivit händelsen som ett beställt mord där mannen steg in i bilen och sköt de båda männen snett bakifrån. I meddelanden före händelsen uppgav den dömde att han kunde tjäna 200 000–300 000 kronor för uppdraget. Mannen har erkänt skotten men hävdat nödvärn; tingsrätten bedömde hans förklaring som en efterhandskonstruktion.

Ytterligare uppgifter

Enligt uppgifter i norska medier ägde dubbelmordet rum den 2 september 2025. Åklagarsidan menar att gärningsmannen använde en elsparkcykel för att snabbt lämna platsen innan han fortsatte i en bil. Vid flykten över gränsen till Norge inleddes en biljakt; i ett parkeringsgarage övergav han sitt fordon och sprang, och innan han greps riktade han vapen mot en polisman vilket ledde till fällande dom även för grovt hot mot tjänsteman.

Annons

Relevanta källor

Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

Fler artiklar i Samhälle