GöteborgsNytt

Åtal efter dödsbranden i Biskopsgården – åklagaren kräver sex års fängelse

Åtal efter dödsbranden i Biskopsgården – åklagaren kräver sex års fängelse
Foto: BluOaz (Google Places)

Åklagaren yrkar sex års fängelse efter att en förskoleflicka dött i en lägenhetsbrand i Biskopsgården.

Annons

Åtal efter dödsbranden i Biskopsgården

En flicka i förskoleåldern dog i en lägenhetsbrand i Biskopsgården i februari, som rapporterar SVT. Enligt åtalet hade flickan lämnats ensam i lägenheten vid brandtillfället och vid över 40 ytterligare tillfällen.

Mamman står åtalad för grovt vållande till annans död, olaga frihetsberövande och framkallande av fara för annan. Åklagaren yrkade sex års fängelse efter en sju dagar lång rättegång i Göteborgs tingsrätt. Enligt åtalet övervakade mamman barnet via kameror medan hon var på jobbet, på gymmet eller hos sin partner; vid brandtillfället ska mamman ha lämnat lägenheten tidigt på kvällen och återkommit först efter cirka 19 timmar, då rök synts på kamerabilderna. Mamman har varken erkänt eller förnekat gärningarna och uppger i förhör att hon inte minns mycket från händelsen.

Annons

Relevanta källor

Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

Fler artiklar i Samhälle